Intress i la Red ISEM impulsen COCOXCOCO, una marca de roba inclusiva

27 maig 2026 | Intress

Featured image

Intress forma part de Tirando del Hilo, una iniciativa impulsada per la Red ISEM que utilitza la moda i la creativitat com a eines per fomentar la inclusió, la participació i la visibilitat de les persones amb problemes de salut mental. La col·laboració s’impulsa des de l’àrea de Salut Mental d’Intress Madrid.

En el marc d’aquesta iniciativa ha nascut COCOXCOCO, una nova marca inclusiva que busca obrir espais reals de participació per a persones amb discapacitat psicosocial dins l’àmbit de la moda, el disseny i la creació artística. La proposta ja ha començat a desenvolupar tallers creatius en diferents territoris de l’Estat.

El programa reuneix diferents entitats de la Red ISEM que treballen conjuntament per promoure la inclusió creativa des d’una mirada local i comunitària. A través dels tallers, les persones participants desenvolupen un procés de creació compartida centrat en les experiències, emocions i reflexions que sorgeixen durant el recorregut conjunt.

L’objectiu del projecte no és únicament crear una col·lecció de moda, sinó també afavorir la inclusió social, combatre l’estigma associat a la salut mental i generar noves oportunitats de participació i expressió artística.

Amb iniciatives com Tirando del Hilo, la Red ISEM i les entitats que en formen part continuen apostant per projectes innovadors que situen les persones amb problemes de salut mental com a protagonistes de processos culturals i creatius, reivindicant el seu talent i el seu dret a ocupar nous espais dins les indústries culturals i del disseny.

Per seguir totes les novetats de la iniciativa es pot consultar la web de Tirando del HiloProyectos tirando del hilo

La Red ISEM és una xarxa estatal formada per entitats socials que treballen en l’àmbit de la salut mental i la inclusió social. El seu objectiu és impulsar projectes conjunts, compartir coneixement i generar noves oportunitats de participació, formació i inserció per a persones amb problemes de salut mental. Intress forma part d’aquesta xarxa juntament amb altres organitzacions de diferents territoris de l’Estat.

Categories

Comparteix:

Notícies destacades

612701fa-a9ce-4778-a1f7-58671975f123

Villaverde reflexiona sobre 20 anys de la Convenció sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat

Què canvia quan les persones coneixen els seus drets i generen espais per compartir-los? Amb aquesta pregunta com a punt de partida, el CRPS i l’EASC Villaverde van impulsar el passat 20 de maig una trobada per commemorar el 20è aniversari de la Convenció Internacional sobre els Drets de les Persones amb Discapacitat, un tractat que va marcar un canvi històric en situar els drets humans al centre de la inclusió i la participació social.  La iniciativa va néixer del grup “Coneix els teus drets”, format per persones del CRPS i l’EASC Villaverde que des de fa vuit anys treballen diferents articles de la Convenció. Amb motiu d’aquest aniversari, van preparar una exposició per recórrer els principals avenços assolits i els reptes que encara continuen vigents en àmbits com la capacitat jurídica, l’educació inclusiva, l’ocupació o l’accessibilitat. La jornada va incloure la projecció del curtmetratge Per quatre cantonades de no res, una proposta que convida a reflexionar sobre com la societat mira la diferència i sobre la importància de transformar els entorns perquè totes les persones puguin participar en igualtat de condicions. Després de l’exposició i el col·loqui, les persones assistents van definir la trobada com a “enriquidora, compromesa, constructiva, inspiradora i reivindicativa”, destacant el valor de generar espais de diàleg i aprenentatge compartit. L’activitat va reunir persones del CRPS Martínez Campos, d’AMIFIVI (Associació de Persones amb Discapacitat Física de Villaverde) i dels equips i participants del CRPS i l’EASC Villaverde. Un exemple de com des de l’àrea de Salut Mental d’Intress es continua apostant per enfortir les xarxes comunitàries, promoure activitats culturals i crear espais on el coneixement, la participació i la defensa dels drets es construeixen de manera col·lectiva.
5df2c8e8-8d30-4025-871e-088a5d390942

El Cor Raxso porta la seva música al Centre Cultural Ágata de Villaverde Bajo

Pot la música ajudar a trencar estigmes i generar comunitat? El passat 22 de maig, el Cor Raxso, un projecte del Centre de Rehabilitació Psicosocial (CRPS) de Getafe, va actuar al Centre Cultural Ágata de Villaverde Bajo (Madrid), compartint amb el públic una proposta artística basada en la inclusió, el benestar i la participació. Nascut com un espai de trobada a través de la música, el cor busca enfortir vincles, celebrar la diversitat i donar veu a les persones participants. Tal com expliquen els seus integrants, a Raxso es comparteix molt més que cançons: també històries, emocions i experiències que construeixen comunitat.  Entre les peces interpretades va destacar una versió pròpia de La Perla, de Rosalía, adaptada per reflexionar sobre la salut mental i l’estigma. Versos com «Soc una perla, no ho oblidis mai. Soc una perla, de molt valor» o «Vaig a la meva teràpia, al meu psicòleg i també psiquiatra, però de què em serveix si amb el teu estigma m’apartes» reivindiquen el respecte, la dignitat i la necessitat de combatre els prejudicis. A continuació compartim la lletra completa d’aquesta versió creada pel Cor Raxso: Soy una perla, nunca te olvides Soy una perla, una de mucho valor   Hola, miedo social Campos de normas para mi libertad Juicio y sin mirar Hablan de mí sin querer escuchar   Dicen que soy error Etiqueta sin corazón   La ignorancia global Rompecorazones nacional Un terrorista emocional El mayor desastre mundial   Yo voy a mi terapia, a mi psicólogo y también psiquiatra Pero de qué me sirve si con tu estigma me apartas…   Mi ansiedad Y mi salud mental Es un idioma que nunca entenderán   Soy una perla, nunca te olvides Soy una perla, una de mucho valor. Una actuació que demostra com la cultura pot convertir-se en una eina per generar benestar, sensibilitzar i construir una societat més inclusiva.
CONSTRUINT COMUNITAT

Falta poc! I Jornada ‘Veus i Drets en Salut Mental: Construint Comunitat’

Queda una setmana per apuntar-se a la I Jornada ‘Veus i Drets en Salut Mental: Construint Comunitat’! Confirma la teva assistència en aquest formulari abans del 28 de maig: https://forms.cloud.microsoft/e/DUS4kifMMN Aquesta jornada, impulsada per la nostra àrea de Salut Mental, neix amb l’objectiu de generar reflexió, coneixement compartit i diàleg al voltant de la salut mental comunitària, situant al centre les veus de les persones amb experiència pròpia i de les professionals que acompanyen els processos de recuperació en l’entorn de vida. El desenvolupament de la salut mental comunitària s’ha construït, en gran mesura, sense atorgar el protagonisme necessari a qui són agents clau del procés de recuperació: les pròpies persones i les professionals dels serveis socials especialitzats i d’altres dispositius comunitaris, habitualment desplaçades per enfocaments centrats en la lògica biologista. Aquesta jornada vol contribuir a revertir aquesta mirada, donant visibilitat i reconeixement a allò social i comunitari, i posant en valor l’acompanyament que es construeix en el dia a dia. Des d’aquesta perspectiva, la jornada planteja una reflexió crítica i necessària: Estem organitzant adequadament el model comunitari? Estem acompanyant el procés de desinstitucionalització amb els recursos, els suports i les aliances necessàries? Estem escoltant totes les veus implicades en els processos de recuperació? Amb un enfocament tècnic, divulgatiu i inspirador, la jornada reunirà persones amb experiència pròpia en salut mental, professionals de la xarxa de salut mental i de l’àmbit social, responsables polítiques i organitzacions del tercer sector, per reflexionar conjuntament sobre els reptes actuals del model comunitari i avançar cap a recomanacions compartides. Aquesta primera edició es concep com l’inici d’un espai estable de divulgació, reflexió i construcció de coneixement compartit, amb la voluntat de donar continuïtat a futures jornades que continuïn aprofundint en la salut mental des d’una perspectiva de drets, comunitat i transformació social, reforçant el paper de totes les agents implicades. Vols fer xarxa amb professionals del sector i reflexionar sobre la salut mental des d’una mirada comunitària i creativa? Aquesta jornada és per tu. Inscriu-te abans del 28 de maig: https://forms.cloud.microsoft/e/DUS4kifMMN  Totes les veus compten. Totes les mirades sumen. T’hi esperem! 📅 Dijous, 4 de juny de 2026 🕘 De 9.00h a 14.30h 📍 Palau de Congressos La Llotja (Lleida) Parking disponible amb preu de 4€ per a tota la duració de l’acte. 

També et podria interessar